fredag 10 augusti 2007

Vi är med hus!




Jag tror att poletten har trillat ner nu, äntligen!


Det hela började med att jag satt och gnällde i min hyresrätt att jag inte hade någon trädgård att odla i. Jag hade en liten plätt utanför porten som jag satte sommarblommor som malva, blåklint och sommarslöja och irisar i som nu när vi flyttat (typiskt) blommar som vackrast i rosa, lila, blå och vitt. Jag satt inne som en lus på hemnet och kollade hus, men med dagens priser så fanns det inte en rimlig chans så jag började kolla på sommarstugor som inte låg allt för långt bort från Stockholm. Efter ett tag började vi åka runt till dom olika sommarstugeområdena som Stockholm faktiskt erbjuder, söder om stan. Glömsta, Ådran, Gladö Kvarn och Vidja. Vi föll som furor för Ådran men det var rätt klurigt att ta sig därifrån kommunalt (eftersom undertecknad fortfarande inte har tagit körkort) så Vidja var vårt andra bästa val. Vi bjöd på ett hus redan innan vi fått lånelöfte men vi hoppade av när det drog iväg, och tur det för efter det hittade vi vårt drömhus! Hela 40 kvadrat! ;D + Gästhus och friggebod och lekstuga....och trädgård! Ägarna innan hade inte sett åt rabatten och ett övervuxet land av oregano och basilika och libbsticka som slokade.


Och sen bergsknallen en halvmeter bakom huset, njaa....vi vart dom enda spekulanterna och tillslut så blev det vårat! Det hade då gått 1,5 månad från att jag började gnälla om ett eget hus...




Snart är det höst och det är inte så mycket jag kommer hinna att göra innan snön faller, men jag har iaf beställt perenner som ska sås inför nästa år. Från http://www.impecta.se/.




Papaver Orientale "Royal Wedding" - Vallmo, vit


Lythrum Salicaria "Rosy Gem" - Fackelblomster, rosa


Lathyrus Latifolius - rosenvial, rosa


Jasione laevis "Blaulicht" - Franska blåmunkar


Humulus Lupulus - Humle


Hesperis matronalis - Trädgårdsnattviol


Dictamnus albus - Moses brinnande buske


Crambe cordifolia - Stäppkål


Cardiocrinum giganteum - Jättelilja


Aruncus dioicus - Plymspirea


Aquilegia vulgaris "Nora Barlow"




Som det just nu ser ut i trädgården så har jag satt lite blomstertobak och narcisstobak i rabatten närmast huset, samt lejongap, nejlikor, en buskros "Bonica 82", en rabattros "Lilparfum" (hittar inget om denna väldoftande ros någonstans tyvärr..) köpt på Plantagen. En massa hemskt gul praktlysing, tre dahlior, tre clematis "Dr. Ruppel", "Markshams Pink" samt "President".


Vid altanen har jag satt två "Lykkefund" samt en tredje vit klätterros i mitten som jag inte kommer ihåg namnet på. Samt en "New Dawn" och en "Maria Lisa" som jag ännu inte vet vart jag ska sätta.


Jag älskar klätterväxter! Så jag hoppas på att alla skjuter i höjden nästa år så man kan få lite höjd i trädgården, just nu är det så platt med bara den stora gräsmattan framför huset.
Ska försöka hitta laddaren till kameran ikväll så jag kan fota lite mera. Och hålla tummarna åt sambon som håller på att installera vårt nya handfat i badrummet, utan avstängningskran så vattnet stod nyss rakt ut....
/A



Inga kommentarer: