söndag 12 augusti 2007

Hinner inte...

...att göra nåt i trädgården när jag jobbar. Speciellt inte igår då jag missade pendeln hem från jobbet och fick vänta en halvimme. Som grädde på PMS-moset så var mopeden svårstartad, jag var himla glad att jag kunde ta mig hemåt i bra fart, fast på cykelbanan var det två pensionärer som cyklade i bredd och vägrade släppa förbi mig, efter att jag ropat "hallå"! (trasig tuta) så väste dom att jag skulle köra på bilvägen och inte på cykelbanan eftersom det är förbjudet. Jag försökte förklara men det blev bara ett "det får man visst!" till svar åt dem. Men att nästan bli utprejad i körbanan av en ilsken cyklist är inte alls olagligt eller? Dessutom körde de utan hjälm (och hjärna...)
Jag har en moped klass 2(30-moppe) så man får använda cykelvägar där det inte finns tilläggskylt "moped förbjuden" som i det här fallet. HA!

När jag kom hem så rensade jag en massa maskrosor i gräsmattan för att lugna ner mig. Det blev en normalstor hink på bara några minuter. Så nu förstår ni hur misskött den är. Längst fram vid rabatten finns det knappt något grönt gräs alls heller, så jag funderar på att lägga plattor där så slipper man så nytt gräs, för det vill inte växa där hursomhelst. Nu har "Lilparfum" slagit ut till hälften, och den är dubbel verkar det som? Och doftar ljuuuvligt!

Tog en promenad med en motvillig hund, och på en övergiven tomt/dike i närheten så såg jag underbara höga blommor som jag tyvärr inte vet namnet på (åh, och jag har inte fotat...)
Stjälken/stammen ser ut som en rosaaktig bambu och blommorna är orchidélika med cerisrosa blommor. Jag såg att det fanns en massa frökapslar på gång så jag tänkte att jag skulle plocka några...och till min stora skräck så exploderar dom när man rör vid dem! Tror jag försökte 4 ggr innan jag insåg att det inte var nåt djur som hoppade på mig utan fröer som spreds. Tog hundens oanvända bajspåse och stoppade ner hela fröställningarna så dom fick explodera i påsen istället. Fick tillslut ihop en bra mängd som jag genast och impulsartat planterade ut i gräsmattan. Kommer antagligen att ångra mig nästa år om jag anlägger en strikt rabatt där, men det är ståtliga vackra växter på ca 170 cm så det kommer att bli en bra bakgrund tror jag.
(försöker googla men vet inte vad jag ska söka på?) hjälp?

/A

1 kommentar:

Unknown sa...

Hallå där.
Är du säker på att det inte är Flitiga Lisa? De har en fjäderanordning på sina frökapslar som gör att så fort man rör vid dem öppnas dem och släpper iväg fröerna.