måndag 7 april 2008

Mycket som vanligt...

Man får lite vårkänslor när vädret är såhär fint! Man får hoppas att snön håller sig borta nu ett tag. Lungörten blommar i rosa små klockor, hittade en doftviol igår vid parkeringen hemma som doftade underbart, så liten men så vacker! Vet inte hur jag kunnat missa den. Dock ska den flyttas till ett bättre ställe.

Vi har varit på både plantagen och mina föräldrars kolonilott och rensat den på växter (kommunen ska bygga en väg där istället...synd!!)
Så vi har fått med oss hem:

Pepparmynta
Två pioner
minst 6 olika rosor (rabatt)
Marktäckare
Irisar
Liljor
Kärleksörter
Vallmo
osv osv

Hur trevligt som helst! Vi ska tillbaka om ca 2 veckor igen och hämta resten.
På plantagen blev det inhandlat:
2 st humle
1 st Clematis Alpina
1 st Clematis "Pink flamingo"
1 st Plommonträd "Reine...nånting" Gula plommon alltså :-)

Sen har vi gjort en massa massa på tomten:
Rensat runt och bakom äppelträdet/vedboden - här ska det bli lite plattor så man får plats för en sittgrupp, vår kompost är flyttad hit, och jag har planterat clematis, löjtnantshjärta och mina nävor som jag köpte på zetas förra veckan. Så nu ska vedbon få lite färg och fägring (och förhoppningsvis så täcker clematisen in boden i grönska)
Framför gästhuset har det blivit två nya rabatter! en trälåda innehållandes två rosor, en clematis (flamingon), humle och pion. får se hur allt trivs här...
Brevid trälådan kom det upp en spontan stenrabatt, här bor det svarta och rosa irisar, vallmo (som kommer från min barndomskompis trädgård, den är alltså från 80-talet!)och svarta stockrosor. Sen lite inköpt rosa flox. Spännande att se om allt överlever.
Där elkablen går i gräsmattan har Fredrik skottat över lite jord för att dölja sänkan, där fick alla mammas gamla rabattrosor bo...kanske inte den ultimata planteringen eller planeringen, men jag var kall frusen och hungrig och hade bråttom att sätta dom innan dom torkade ut....:-)

Nu ska jag bara hitta plats för pepparmyntan och kärleksörterna...hjälp? Jag måste seriöst göra fler rabatter, men var?! får gräva upp mera av gräsmattan gissar jag...

Bilder kommer...sorry
/A

Inga kommentarer: