måndag 12 oktober 2009

Imorgon!...

...hoppas jag på mirakel i kläckaren! Från 28 ägg som låg däri från början så är det 18, inga av dom Holländska vithättorna var befruktade tyvärr :-( Av 6 silkes så är det bara 2 kvar, varav 1 är osäkert om det blir nåt. Av araucanorna och dv.kochinerna så är det nästan full pott på allihopa. Kan bero på att dessa fick åka bil hem med oss i oskakat tillstånd och att silkes och vithättorna blev skickade på posten? Men det är oxå sent på säsongen så det kan ju bero på det...

Jag har iallafall förberett "barnkammaren" till dom små, nervös är jag eftersom min käre make har tagit ett flyg till Bahamas (för att jobba dock..) och lämnat mig med äggen...hjälp! Kommer jag klara av detta?

Annars är det full rulle i hönsgården, 8 ägg fick vi igår! Rekord! Och då har ändå Inga slutat lägga eftersom hon tyckte det verkade dags att ruva. Hon har 1 eget och 3 hamburger dvärg/MES ägg under sig, konstig blanding...jag lyste dom i veckan men såg inget, ska kolla ikväll om hon låter mig stoppa in handen. När hon är ute och äter så passar typ ALLA andra hönor att lägga sina ägg i hennes rede, ser lustigt ut när hon försöker ligga på allihopa, platt som en pannkaka ;-D Hon är ju inte så stor vår lilla Gammal Engelska stridshöna.

På Bild: Inga ruvar i skåpet, högst upp bor vaktlarna, längst ner till höger (med rutig plastmatta) är utgången till hönsgården genom skåpet. Fiffigt tycker vi, inte så jättefiffigt om man måste flytta en ruvhöna dock.

Det redet Inga ligger i är allas favorit, dit är det ofta kö och det brukar Märta stå utaför och skrika. Igår undrade Fredrik om vi var sugna på lite stekt höna - hon skrek nästan hela dagen. Tillslut tog han henne under armen och gick omkring med ;-)
Då vart hon tyst!

Inga kommentarer: