måndag 31 augusti 2009

Tack!

Tack alla som kom på Hönsbytardagen i lördags hos oss!
SÅ mycket folk hade jag inte väntat mig, både grannar och långväga gäster :-) Vi fick träffa många trevliga höns och kaninmänniskor hela dagen, och tittade på söta kycklingar och vaktlar.
Vi sålde Ikaros tillsammans med två gula damer (dv.kochin) och köpte Ophelia - en jäääättestor Brahma på hela 2 år. (hon väger typ 150 kg, lovar!)
Och hon gjorde oss väldigt glada dagen efter genom att värpa ett jättestort ägg åt oss i hönsgården! (lika stort som våra ekologiska köpeägg)

Valborg och Viola (klart hon är döpt efter dig KoolaViola!)har inte lagt några ägg än, borde jag vara orolig? Ruggar dom? Har dom äggförstoppning? Kommer det komma fem ägg på raken om jag väntar lite längre? Hmmm...vi får vänta och se.



Nya hönsgården är nu klar iallafall (tusen tack älsklingen) och har fått en lucka ut på baksidan, får se om hönsen vågar sig in där ikväll...Småttisarna får vänta lite med att gå ut, tänk om dom inte kommer in igen? Det är rätt högt upp luckan sitter...Jag har täckt hela marken i hönsgården med ensilage på bal eftersom det är rätt lerigt och inget växer där just nu, såg lite roligt ut; som att vi skulle hålla getter eller hästar istället för höns. Vad förvånade grannen skulle bli om ett hästhuvud dök upp på andra sidan häcken ;-D

Tjingeling!

2 kommentarer:

Koola Viola sa...

Ååå nu känner jag mig hedrad :o)
*känner mig hedrad*

Och angående äggläggningen så är det ganska normalt att de värp-pausar vid miljöombyte, så det är nog inget att bekymra sig över. Rätt som det är så rasslar det nog till i redet :o)

Dixiebelle sa...

Phuh...ja jag hoppas det rasslar till snart, just nu får vi bara ett ägg varannan dag men det värderas väldigt högt! :-)