onsdag 26 augusti 2009

Nya hamburgare...

...i hönshuset! Hehe, ja det är Viola och Valborg som har flyttat in till oss. Två ca 1 år gamla dvärg Hamburger kom till oss i fredags med löftet om att dom skulle lägga ägg varje dag. Det verkar som om hönorna har missat den klausulen...hmm...inte ett ägg! Däremot blev Viola snuvig så vi tog med henne till veterinären men det var inget fel på henne verkade det som. Man blir ju lite orolig när det är 24 andra höns som kan bli snuviga då med...phuh..

Vi ska ju som sagt ha hönsmarknad på lördag och vi har fortfarande inte bestämt vilka som ska säljas och vilka som ska stanna...svårt!!! Speciellt när man inte vet säkert vilka som är tuppar och vilka som är hönor...suck.

Här kommer "Valborg" och "Viola":



Brahman "Fina":



Blandisen utan namn änsålänge:



osså nya delen av hönsgården som husse mödosamt byggt:

3 kommentarer:

Koola Viola sa...

Tjusiga nytillskott :o)
Och vilket fint namn på Viola ;o)

Mia sa...

Kul att hitta en "granne" som bloggar. Bor inte så långt ifrån er och blev så nyfiken igår då vi varit och handlat. Sambon trodde jag hade läst fel på skyltarna om hönsträff men jag var helt säker på att det var just vad som stod på skylten.

Nyfikenheten gjorde att vi tog en liten omväg hem... vi följde helt enkelt skyltarna... hihi

Vi promenerar förbi lite då och då och jag har varit så avis på erat fina växthus, något jag fortfarande bara drömmer om.

Vore verkligen kul om man kunde få se hönorna någon gång, tycker det låter spännande. Jag har funderat på det lite men sambon tycker vi har nog med djur som det är... sköldpaddor, ormar, hundar och jag förstår inte alls vad han menar med det. Kanske går det att bearbeta... :)

/Mia

Koola Viola sa...

Mia - Min make är så himmelens förtjust i hönsen. Eller, kanske inte hönsen utan mer äggen då. Han älskar ägg. Kanske det är ett tips? Det sägs väl att vägen till mannens hjärta går via magen, det borde ju gälla i frågan om hönsapöne-anskaffning också...? ;o)