torsdag 2 juli 2009

Mesar och Oesar...

...ja det är rasen på dom tre nya små hönsbebisar som vi hämtade igårkväll :-)
Eller rättare sagt; En höna av rasen "old english Game" och en tupp och en höna av rasen "Moderna engelska stridshöns"
Det kanske låter tufft, men dom här fulsöta små krypen är dvärghöns och sååå mysiga och tama. Dom är ca 12 veckor - precis som våra andra höns - men hälften så stora :-P

Dom har inte fått några namn än...tips?

Dom får gå i utegården skilda från dom andra hönsen så dom inte ska göra varandra illa innan dom känner varandra. Meningen är att tuppen ska leda hela gruppen, inte bara sina namne.
När jag släppte ut dom i gården på morgonen så tuppade sig tuppen direkt mot stora hönorna (som inte fattar vad det är för fjant som kommer och styr o ställer i hönsgården...hahaha!)
Och han gal lika fint som en skrämd spillkråka! ;-D Fy fasiken vad jag skrattade åt honom, stackarn. Men håller han galandet till den nivån så kommer ingen granne fatta att det är en tupp som galer, låter lite som en stucken gris...

*skrattar fortfarande*

Tuppen och ena hönan (MES) är guldhalsade, OES hönan är i färgen Pyle tror jag. Hon är väldigt ljus. Uppfödaren hade så många fina av dessa raser att man blev alldeles spak. Och dom var lite överallt i rabatterna - han hade en fantastisk trädgård ochså, vi hade velat dröja oss kvar men det var så sent på kvällen att vi inte vågade fråga.

I vår trädgård blommar rosorna alldeles strax för fullt! Man går omkring och sniffar på ljuvligheterna och kniper en knopp då och då för att sätta i vas. Gjorde saft på rosblad i veckan, det blev precis som mormors underbara saft hon brukade göra varje sommar när hon levde. Man blir så nostalgisk av smakerna och dofterna nu..


Är jag inte vacker så säg?:



Här är damerna, svåra att fånga på bild:



Jag tuffar mig lite:



Märta undrar vad fasiken det var som lät nyss...:



Vi gömmer oss lite:



Rosblad på väg i saftmajan:



Svarta rabatten mot fontänen:



Lite mer svart:



I gapet på dagliljan:



Fontänen har fått lite färg:



Och så gapet på Constance spry tror jag:

5 kommentarer:

bc owner sa...

När du ska göra saft på rosbladen, funkar det med vilka rosor som helst då??

Har du nåt bra recept att dela med dig av?
Det verkar vara ett spännande projekt.

Förresten, ÄLSKAR ditt växthus.=)

Jenny

Koola Viola sa...

Jag tycker de ser för lustiga ut, de där mesarna. Har du kikat på bentes blogg? Hon är tokig i mesar, finns fina bilder :o)

http://bentesegen.blogspot.com/

Bente sa...

Hej!
Hittade hit från "Alternativ".
Jag är också frälst på MES:ar...var har du fått tag på dina?
Själv har jag fyra små 8 veckor gamla underbara varelser här hemma. Skulle vara kul att få tag på fler till nästa år.
Mvh/Bente

Lisolelo sa...

Hej fina gumman!!!
När ska vi ses då????? RING!

Jag tycker att tuppen ser ut som en Konrad eller en Kurt...

och varför inte ha en höna som heter Maj-Britt, eller Margareta/Maggan. Eller kanske Ada och Berit?
ååå det är så kul att namnge.... hihihi
jag kan hitta på tusen varianter om du vill... ;)

Buffy och Xena kanske? hihihi

Ring mig snart!!!!!
Puss

Dixiebelle sa...

Lessontok; jag har messat på din blogg! :-)

Koola Viola: Oh yes, fantastiska bilder :-) Och MESar, tihi

Bente: Hoppas Olivia kryar på sig!
Jag har köpt mina av Anders C i Tyresö. Jättefina fåglar! Mina är bara ungdomar än, men när dom blir stora så tänkte jag låta dom få pycklisar - intresserad? :-) Jag är nybörjare så jag kan inte lova att allt fungerar...

Lisolelo: Jag ringer dig! :-D