torsdag 21 januari 2010

Man är såå...

...nyfiken av sig ;-)
Har lagt in 22 japanska vaktelägg i kläckaren nu, borde bli nåååågra hönor iallafall. Förra kullen vart lite snedfördelad, 8 tuppar, 3 hönor...snyft. Nu ska vi äta upp överskottstupparna när dom lagt på sig lite, känns HEMSKT! Men sånt är livet, måste vänja mig vid tanken. Och dom har ju haft ett bra (men kort) liv!

Ja vi har ju låtit dela av hönsen lite efter en tuppfight mellan Bruno och Paco. Paco har gått med Esmeralda i en del och eftersom hon har börjat lägga små ägg har vi inte kunnat låta bli att plocka dem och slänga in även dem i kläckaren :-P Tyvärr har vi blandat ihop hennes ägg med andra som lägger nästan likadana så det kommer att bli en blandad kompott kycklingar (13 st) Och jag kuuuuunde ju inte låta bli att lägga 3 st grönturkosa ägg i kläckaren heller (av blandis-värphönsen) Är ju så nyfiken på vad det kan bli för sötnosar.
Ja så då ligger det summa summarum alltså 38 ägg i kläckaren. 38!

Jag har alltså redan glömt det jag lovade migsjälv att inte kläcka fram en massa blandisar...

*måste flytta till hus med STOOORT stall där man kan ha hönsen NUUUUU!*

Den här skålen med ägg plockade jag in igår, visst är dom fina! Vi har tillskillnad från andra, inte haft något uppehåll i äggläggandet :-)
Puss på er hönapönor!

Ps. Har jag skrivit att vi har kommit fram i IFV-kön? (tack vare upphandlingarna inom landstinget så kan vi göra genom en annan klinik än Huddinge) Tjohoo! Så håll tummarna nu för oss att det blir en storkyckling i år, eller i början av nästa år :-D

Inga kommentarer: